Лінгвокогнітивний вимір процесів внутрішньомовного запозичення в сучасній англійській мові

Гармаш, О. Л. (2020) Лінгвокогнітивний вимір процесів внутрішньомовного запозичення в сучасній англійській мові. Науковий вісник Чернівецького університету. Германська філологія: зб. наук. праць, 823. pp. 37-44. ISSN ISSN 2518-7090

[thumbnail of Visnyk2-страницы-1-4,37-44,240.pdf]
Preview
Text
Visnyk2-страницы-1-4,37-44,240.pdf

Download (880kB) | Preview

Abstract

ЛІНГВОКОГНІТИВНИЙ ВИМІР ПРОЦЕСІВ ВНУТРІШНЬОМОВНОГО ЗАПОЗИЧЕННЯ
В СУЧАСНІЙ АНГЛІЙСЬКІЙ МОВІ
У статті розглядаються питання, що стосуються лінгвокогнітивного трактування
особливостей внутрішньосистемного концептуального запозичення в сучасній англійській мові.
В роботі стратифіковані причини лінгво-ментального феномену запозичання; представлено
авторську концепцію структурної цілісності запозичуваного концепту; проаналізовано процеси
взаємодії концептуальної деривації та концептуального запозичання, а також утворення
морфологізованих метаконцептів; проілюстровано випадки внутрішньомовного запозичання
англомовних концептуальних структур.
Ключові слова: запозичення, англомовна інновація, концепт, морфологізований метаконцепт,
деривація.
В статье рассматриваются вопросы, касающиеся лингвокогнитивной трактовки
особенностей внутрисистемного концептуального заимствования в современном английском
языке. В работе стратифицированы причины лингво-ментального феномена заимствования;
представлена авторская концепция структурной целостности заимствованных концептов;
проанализированы процессы взаимодействия концептуальной деривации и концептуального
заимствования, а также образования морфологизированных метаконцептов; проиллюстрировано
случаи внутриязыкового заимствования англоязычных концептуальных структур.
Ключевые слова: заимствование, англоязычная инновация, концепт, морфологизированный
метаконцепт, деривация.
This paper is a generalization of the results of linguocognitive interpretation of intralingual
borrowing of concepts in modern English. The article analyzes the theoretical foundations of the
linguocognitive approach to the study of linguo-mental innovations, discusses the ways of forming of
English morphological metaconcepts and their role in the processes of conceptual derivation.
Specific tasks of the work are: - defining cognitive linguistics as a modern transdisciplinary
anthropocentric direction of linguistic research; - stratification of the causes of the linguo-mental
phenomenon of borrowing; - presentation of the author's concept of borrowing, based on the principle of
structural integrity of the borrowed concept; - definition of the processes of interaction of conceptual
derivation and conceptual borrowing; - linguocognitive analysis of the formation of the morphological
metaconcepts from the lexical concept; - verbal examplification of linguistic borrowing of conceptual
structures in English. In order to illustrate the functioning of units of this type, text fragments from
modern English-language periodicals are presented in the work.
The study also demonstrates the direct correlation between the growth of the stosk of
morphological metaconcepts and the complication of changes in the social environment. In order to
represent the illustrative material of functioning of innovations of this type, text fragments from modern
English-language periodicals of recent years has been selected and presented in the work. The significance
of the article, is that it’s a contribution to cognitive linguistics, so as the covered material can be used in
teaching students Lexicology, and English as the first foreign language.
Key words: borrowing, English innovation, concept, morphological metaconcept, derivation.

Item Type: Article
Subjects: P Мова та література > P Філологія. Лінгвістика
P Мова та література > PD Германські мови
P Мова та література > PE Англійська мова
Divisions: Філологічний факультет > Кафедра германської філології
Depositing User: Users 35 not found.
Date Deposited: 02 Jun 2020 09:33
Last Modified: 02 Jun 2020 09:33
URI: https://eprints.mdpu.org.ua/id/eprint/9425

Actions (login required)

View Item
View Item