Bogdan Khmelnitsky Melitopol State Pedagogical University

Нейрокорекція як концептуальна основа подолання заїкання у дітей: теоретичний аналіз сучасних підходів

Шевченко, Ю. М. and Кондратенко, В. О. and Барбашова, І. А. and Свириденко, Г. В. and Таран, К. О. (2025) Нейрокорекція як концептуальна основа подолання заїкання у дітей: теоретичний аналіз сучасних підходів. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 5. Педагогічні науки: реалії та перспективи (105). pp. 125-130. ISSN 2311-5491

[thumbnail of 25.pdf] Text
25.pdf

Download (313kB)

Abstract

У статті здійснено теоретичне обґрунтування сучасних підходів до нейрокорекції як концептуальної основи подолання заїкання у дітей, виявлення її методологічних засад та окреслення потенціалу інтеграції технологій у формування корекційних програм, що і зумовлено метою дослідження.Методи дослідження: теоретичний аналіз та синтез наукових джерел з проблеми дослідження; порівняння наукових підходів до
нейрокорекції; систематизація та узагальнення отриманих даних. Методологічною основою дослідження є інтердисциплінарний підхід, щопоєднує положення нейропсихології, когнітивної психології, логопедії, психофізіології; положення про нейропластичність мозку як основи мовленнєвих змін. Результати дослідження показали, що сучасні уявлення про заїкання у дітей базуються на мультифакторній концепції, що охоплює нейробіологічні, психофізіологічні, соціолінгвістичні та психоемоційні чинники. Нейрокорекція виступає міждисциплінарним підходом до подолання заїкання у
дітей, що здатна інтегрувати логопедичні, психотерапевтичні та нейропсихологічні методики, що спрямовані
на активізацію компенсаторних механізмів мозку, гармонізацію емоційного стану та здійснює розвиток мовленнєвої саморегуляції. У підсумку виділено, що найбільш ефективним сучасними підходами до нейрокорекції у подоланні заїкання у дітей є когнітивно-поведінкові програми, нейрофідбек, аудіо візуальні методики, арт-терапевтичні засоби, цифрові технології у логопедії. Наголошено, що ефективність втручань значно зростає за умов адаптації індивідуальних програм до нейрофізіологічних особливостей дітей, їх віку, мотиваційного рівня та когнітивного потенціалу. Перспективи подальших розвідок полягають у визначенні ефективності інтегрованих моделей, що будуть об’єднувати поведінкові, нейропсихологічні та цифрові компоненти у нейрокорекції заїкання у дітей різних вікових періодів.
Ключові слова: заїкання, діти, нейрокорекція, нейропсихологія, логопедія, когнітивно-поведінковий підхід, нейрофідбек, логоритміка, мовленнєва саморегуляція, цифрові технології

Item Type: Article
Subjects: L Освіта > L Освіта (Загальне)
L Освіта > LC Спеціальні аспекти освіти
Divisions: Факультет соціально-педагогічної та мистецької освіти > Кафедра початкової і спеціальної освіти > Фахові видання
Depositing User: Unnamed user with email kaf.po99@gmail.com
Date Deposited: 09 Oct 2025 21:59
Last Modified: 09 Oct 2025 21:59
URI: https://eprints.mdpu.org.ua/id/eprint/14409

Actions (login required)

View Item
View Item