Life strategy as a component in construction of the personality’s living space

Фалько, Н. М. (2014) Life strategy as a component in construction of the personality’s living space. Наука і освіта (6). pp. 114-117. ISSN ISSN 2311-8466

[thumbnail of 24.pdf]
Preview
Text
24.pdf

Download (463kB) | Preview

Abstract

The article examines the philosophical and psychological characteristics of life strategy as a factor in the con-struction of personality’s living space. The author analyzes the contradictions that arise when preparing future profes-sionals for the designing and realization of life strategies on the grounds of system-synergetic and subjective-active approaches. The author characterizes the basic principles of the academic process at university, contributing to the formation and development of the life strategies of an individual. It is noted that the main activities aimed at training future professionals for the designing and implementation of strategies in their life are: the formation of life-purpose attitudes of future professionals through the definition of the sense of their own life and life strategy, the formation of life ideals, students’ involvement in practical activity for the designing and realization of life strategies to ensure the development of the emotional sphere of consciousness. Thus, the main directions of the activity aimed at the future spe-cialists’ training for projecting and realization of life strategies are such ones: 1) formation of the future specialists’ life-purpose attitudes through the recognition of their own sense of purpose and life strategy, formation of the life ideals; 2) students’ participation in the practical activity on projecting and realization of life strategies which implies their planning, development of the ability to anticipate your own future; 3) support of the emotional sphere of con-sciousness which implies enrichment of the emotional background of the students’ groups life aimed at the development of the emotional component of the future specialist personality. The chosen directions of the educational activity require educational actions directed at the development of cognitive, emotional and practical activity spheres of the personality and correspondingly at teaching the students projecting and realization of the life strategies; development of the pro-gramme of their fulfillment by each student; creation of conditions and possibilities to analyze, to stand up for one’s opinions, beliefs and life stances.
Розглядаються філософсько-психологічні особливості життєвої стратегії як компонента побудови життєво-го простору особистості. Аналізуються суперечності, що виникають при підготовці майбутніх фахівців до про-ектування та реалізації життєвих стратегій із позицій системно-синергетичного та суб’єктно-діяльнісного під-ходів. Характеризуються основні принципи організації навчального процесу у виші, що сприяють формуванню та розвитку життєвої стратегії особистості. Визначаються основні напрями діяльності, що орієнтують на підго-товку майбутніх фахівців до проектування та реалізації життєвих стратегій: формування сенсожиттєвих наста-нов майбутніх фахівців через визначення сенсу власного життя та своєї життєвої стратегії, формування життє-вих ідеалів; залучення студентів до практичної діяльності з проектування та реалізації життєвих стратегій; за-безпечення розвитку емоційної сфери свідомості. Ключові слова: життєва стратегія, життєвий

Item Type: Article
Subjects: B Філософія. Психологія. Релігія > BF Психологія
Divisions: Навчально-науковий інститут соціально-педагогічної та мистецької освіти > Кафедра психології > Фахові видання
Depositing User: Users 4413 not found.
Date Deposited: 12 Jul 2019 10:59
Last Modified: 29 Oct 2021 18:29
URI: http://eprints.mdpu.org.ua/id/eprint/4102

Actions (login required)

View Item
View Item