Bogdan Khmelnitsky Melitopol State Pedagogical University

Соціально-емоційне та етичне навчання в системі проофесійної підготовки вчительства: педагогічні умови реалізації

Воровка, Маргарита Іванівна (2025) Соціально-емоційне та етичне навчання в системі проофесійної підготовки вчительства: педагогічні умови реалізації. Перспективи та інновації науки (Серія «Педагогіка», Серія «Психологія», Серія «Медицина») (11). pp. 425-434.

[thumbnail of ilovepdf_merged-2.pdf] Text
ilovepdf_merged-2.pdf

Download (1MB)

Abstract

Анотація. У статті розглянуто особливості впровадження соціально-емоційного та етичного навчання (СЕЕН) у систему професійної підготовки майбутнього вчительства. Розкрито сутність і педагогічний потенціал СЕЕН як сучасної освітньої концепції, спрямованої на формування емоційної компетент-
ності, моральної свідомості, емпатії та культури гуманної взаємодії. Узагальнення результатів аналізу наукових джерел свідчить, що соціально-емоційне та етичне навчання є одним із провідних напрямів модернізації педагогічної освіти, спрямованим на формування цілісної особистості педагога,
який поєднує професійну компетентність із розвиненою емоційною культурою, етичними цінностями та гуманістичним світоглядом. Емоційно-етична компетентність вчительства розглядається як інтегративна характеристика професійної особистості, що охоплює взаємопов’язані емоційний, когнітивний, ціннісно-світоглядний, поведінковий та рефлексивний компоненти. Вона формується як система знань, умінь, цінностей і поведінкових стратегій, які
забезпечують здатність педагога здійснювати професійну діяльність на засадах емпатії, моральної відповідальності, психологічної безпеки та гуманістичного світогляду.
Особливу увагу приділено визначенню педагогічних умов, що забезпечують ефективне впровадження СЕЕН у закладах вищої освіти України.
Основними педагогічними умовами формування емоційно-етичної компетентності майбутнього вчительства є: ціннісно-гуманістична орієнтація освітнього
процесу, інтеграція компонентів соціально-емоційного та етичного навчання у зміст фахової підготовки, моделювання ситуацій емоційно-етичної взаємодії, підготовка викладачів до реалізації підходів СЕЕН, залучення студентства до
волонтерської та соціальної діяльності, а також рефлексивно-аналітичний супровід професійного становлення. Ці умови забезпечують розвиток у майбутніх педагогів емпатії, моральної відповідальності, емоційної зрілості та
гуманістичного світогляду.
Ключові слова: соціально-емоційне та етичне навчання, емоційний
інтелект, майбутні вчителі, професійна підготовка, педагогічні умови, емоційно-
етична компетентність.

Item Type: Article
Subjects: L Освіта > LB Теорія і практика освіти
L Освіта > LB Теорія і практика освіти > LB1603 Середня освіта. Вищі школи
L Освіта > LB Теорія і практика освіти > LB2300 Вища освіта
Divisions: Факультет соціально-педагогічної та мистецької освіти > Кафедра освітології та педагогіки мистецтва > Фахові видання
Depositing User: Маргарита Іванівна ВОРОВКА
Date Deposited: 24 Nov 2025 21:24
Last Modified: 24 Nov 2025 21:24
URI: https://eprints.mdpu.org.ua/id/eprint/14448

Actions (login required)

View Item
View Item