Гузь, Володимир and Таган, Людмила (2025) Роль інноваційних технологій у розвитку пізнавальної активності дітей дошкільного і молодшого шкільного віку. Освіта. Інноватика. Практика, 13 (6). pp. 12-18. ISSN 2616-650X (print)
![Гузь.pdf [thumbnail of Гузь.pdf]](https://eprints.mdpu.org.ua/style/images/fileicons/text.png)
Гузь.pdf
Download (422kB)
Abstract
У статті висвітлено роль інноваційних технологій у розвитку пізнавальної активності дітей дошкільного і молодшого шкільного віку; уточнено сутність поняття «пізнавальна активність» дітей дошкільного та молодшого шкільного віку як інтегративної характеристики особистості, що розвивається на основі внутрішньої пізнавальної потреби та проявляється у самостійному прагненні до оволодіння новими знаннями, навичками та соціальним досвідом. У процесі аналізу було визначено специфіку прояву розвитку ізнавальної активності на різних вікових етапах. Доведено, що пізнавальна активність дітей дошкільного та молодшого шкільного віку має свої характерні особливості, пов'язані з віковими змінами у
психічному розвитку, мотиваційній сфері, особливостями мислення та діяльності. Акцентовано, що у дошкільному віці
пізнавальна активність є природною реакцією на новизну та невідомість навколишнього світу і формується переважно на основі допитливості, емоційної відкритості, орієнтовно-дослідницької поведінки. У молодшому шкільному віці пізнавальна активність стає більш усвідомленою та цілеспрямованою: зміщується акцент із ситуативної допитливості на прагнення до набуття системних знань, розуміння зв'язків і закономірностей; З'являється вміння самостійно ставити навчальні завдання, обирати способи їх розв'язання, оцінювати результати своєї діяльності. Встановлено, що ефективність розвитку пізнавальної активності значною мірою залежить від створення стимулюючого навчального середовища, в якому дитина має можливість проявити ініціативу, самостійність та творчість. Особлива увага приділяється ролі інноваційних технологій у процесі активізації пізнавальної діяльності дітей. Проаналізовано можливості проектних технологій, технологій розвитку критичного мислення, STEM-освіти як засобів емоційного та когнітивного розвитку. Обґрунтовано, що використання цих технологій не лише сприяє засвоєнню знань, а й активно розвиває ключові компетенції 21 століття: самостійність, креативне мислення, критичну оцінку інформації, комунікацію та здатність до самостійного навчання. Обґрунтовано доцільність інтеграції інноваційних підходів у практику дошкільної та початкової освіти з метою створення умов для всебічного розвитку дитини, її самореалізації та формування стійкої мотивації навчання.
Item Type: | Article |
---|---|
Subjects: | L Освіта > LB Теорія і практика освіти > LB1501 Початкова освіта |
Divisions: | Факультет соціально-педагогічної та мистецької освіти > Кафедра початкової і спеціальної освіти > Фахові видання |
Depositing User: | Unnamed user with email kaf.po99@gmail.com |
Date Deposited: | 03 Sep 2025 22:20 |
Last Modified: | 03 Sep 2025 22:20 |
URI: | https://eprints.mdpu.org.ua/id/eprint/14228 |