Онипченко, Оксана and Воровка, Маргарита (2021) Насильство щодо жінок як форма соціостатевої нерівності в сучасному суспільстві. Актуальнi питання гуманiтарних наук, 2 (44). pp. 254-260. ISSN ISSN 2308-4855
![Стаття_насилля.pdf [thumbnail of Стаття_насилля.pdf]](http://eprints.mdpu.org.ua/style/images/fileicons/text.png)
Стаття_насилля.pdf
Download (2MB)
Abstract
У статті зазначено, що вивчення проблеми насильства щодо жінок, зокрема в подружніх парах, дозволило виділити
такі основні підходи: соціально-історичний (прихильники вказують на наявність патріархальних відносин як у подруж-
жі, так і в суспільстві та на подвійні стандарти), системно-сімейний (вивчає специфіку взаємодії, динаміку спілку-
вання; розглядає походження та форми конфлікту, способи їх урегулювання), індивідуально-психологічний (передбачає
пошук особливих рис жертви та кривдника, а також вивчає наслідки насильства на особистісному рівні).
Авторки розглядають проблему запобігання насильству над жінками як у сім’ї, так і в суспільстві, визначають чин-
ники, що його провокують: патріархальні традиції, обмеження доступу до освіти, судочинства, соціальна ізоляція, бід-
ність, ґендерна нерівність тощо; надають віктимологічну характеристику жінки-жертви; пропонують заходи щодо
запобігання насильству: розвиток системи консультативних центрів, служб юридичної допомоги, груп самопідтримки,
розширення мережі кризових центрів та притулків для потерпілих від домашнього насильства.
Авторки вказують, що для профілактики випадків насильства щодо жінок необхідно знати їхні психофізіологічні
особливості, що впливають на подальшу поведінку й підвищують віктимність. Корелятивні анатомо-фізіологічні та
психологічні відмінності жінок та чоловіків свідчать, що жінка за будь-якого насильства з боку чоловіка перебуває в
нерівному з ним становищі, що добре усвідомлює й сам злочинець, і це впливає на поведінку жінки в сучасному суспільстві.
Для запобігання та протидії проявам насильства необхідно формувати ґендерну культуру спілкування, почи-
наючи з освітніх закладів різних рівнів. Згідно з концепцією Нової української школи, серед ключових компетент-
ностей, які має сформувати школа, є соціальні та громадянські (це всі форми поведінки, що необхідні для ефек-
тивної й конструктивної участі у громадському житті, на роботі, у сім’ї; уміння працювати в команді на
результат, запобігати конфліктам, урегульовувати їх, досягати компромісів).
Ключові слова: домашнє насильство, жінки – жертви насильства, профілактика насильства,
соціостатева нерівність.
VIOLENCE AGAINST WOMEN
AS A FORM OF SOCIO-GENDER INEQUALITY IN MODERN SOCIETY
The article notes that the study of violence against women, in particular in marital relations, allowed to identify the
main approaches: sociohistorical (supporters point to the existence of patriarchal relations in marriage and society and the double standards that were in the past and remain relevant in today’s conditions), system-family (studies the
specifics of interaction, the dynamics of communication; considers the origin and forms of conflict, ways to resolve them),
individual psychological (involves finding special features of the victim and offender, and studies the consequences of
violence at the personal level).
Considering the problem of preventing violence against women both in the family and in society, the author identifies
the factors that provoke such violence: patriarchal traditions, restrictions on access to education, justice, social isolation,
poverty, gender inequality, etc.; provides victimological characteristics of the woman-victim; proposes measures to
prevent it: development of a system of counseling centers, legal aid services, self-support groups, expansion of the network
of crisis centers and shelters for victims of domestic violence.
The author points out that with the purpose of preventing cases of violence against women, it is necessary to know
their psychophysiological features that affect further behavior and increase victimhood. Investigating the correlative
anatomical-physiological and psychological differences between women and men, scientists have determined that due to
sexual differences of a psychophysical nature, a woman in any violence by a man is unequal with him, which is well aware
of the offender and affects women’s behavior modern society.
It was found that the social rehabilitation of women victims of domestic violence is aimed at restoring their moral,
mental and physical condition, their social functions.
As for preventing and combating violence, it is necessary to form a gender culture of communication, starting
with educational institutions at different levels. According to the concept of the New Ukrainian School, among the key
competencies that the school should form are social and civic (these are all forms of behavior necessary for effective and
constructive participation in public life, at work, in the family; the ability to work in a team the result, resolve and prevent
conflicts, reach compromises).
Key words: domestic violence, women victims of violence, violence prevention, socio-gender inequality.
Item Type: | Article |
---|---|
Subjects: | H Суспільні науки > HN Соціальна історія і стан. Соціальні проблеми. Соціальна реформа H Суспільні науки > HQ Сім'я. Шлюб. Жінки H Суспільні науки > HV Соціальна патологія. Соціальний та громадський добробут L Освіта > LB Теорія і практика освіти > LB2300 Вища освіта |
Divisions: | Факультет інформатики, математики та економіки > Кафедра педагогіки і педагогічної майстерності > Фахові видання |
Depositing User: | Users 20 not found. |
Date Deposited: | 25 May 2024 15:45 |
Last Modified: | 25 May 2024 15:45 |
URI: | http://eprints.mdpu.org.ua/id/eprint/13637 |