Bogdan Khmelnitsky Melitopol State Pedagogical University

STEM-освіта як інструмент реалізації компетентнісного підходу в новій українській школі на уроках географії

Воровка, Маргарита Іванівна and Гришко, Світлана Вікторівна and Непша, Олександр Вікторович (2025) STEM-освіта як інструмент реалізації компетентнісного підходу в новій українській школі на уроках географії. Вісник науки та освіти (Серія «Філологія», Серія «Педагогіка», Серія «Соціологія», Серія «Культура і мистецтво», Серія «Історія та археологія»)», 9 (39). pp. 1018-1031. ISSN 2786-6165

[thumbnail of Воровка_Гришко_Непша-2-21.pdf] Text
Воровка_Гришко_Непша-2-21.pdf

Download (1MB)

Abstract

Анотація. У статті детально аналізується STEM-освіта як сучасний та
ефективний інструмент реалізації компетентнісного підходу в межах
реформованої Нової української школи (НУШ), з акцентом на її
застосуванні на уроках географії. Дослідження ґрунтується на твердженні,
що STEM є не лише набором дисциплін, а цілісною інноваційною освітньою
філософією, яка органічно узгоджується з фундаментальними принципами
НУШ. Особливу увагу приділено інтеграційному потенціалу географії.
Завдяки своїй міждисциплінарній природі цей предмет виступає ідеальним
майданчиком для поєднання знань із різних галузей, що дає змогу учням
бачити зв’язок між теорією та практикою. Це робить навчання більш
усвідомленим і мотивує до активної участі в освітньому процесі.
Використання сучасних технологічних інструментів на уроках географії
робить їх інтерактивними, наочними та захопливими.
У статті продемонстровано, як геоінформаційні системи (ГІС), 3D-
моделювання, симуляції та інтерактивні карти перетворюють уроки
географії на практичні й наочні заняття. Учнівство має можливість
аналізувати кліматичні зміни, вивчати тектонічні процеси, створювати власні карти та проєкти, інтегруючи знання з різних дисциплін. Такий підхід
сприяє розвитку просторового мислення, екологічної свідомості та навичок
командної роботи. Окремо наголошено на важливості професійного
розвитку педагогів для успішного впровадження інноваційних методик. У
статті зроблено висновок, що STEM-освіта в географії є вагомим кроком у
підготовці учнівства як креативних, адаптивних та ініціативних особис-
тостей, здатних розв’язувати реальні проблеми та відповідати на виклики
сучасного світу. Реформа Нової української школи передбачає розвиток
десяти ключових компетентностей, які взаємопов’язані та ґрунтуються на
наскрізних уміннях – «soft skills». Ці ж компетентності визначають і цілі
STEM-освіти, оскільки вона зосереджена на формуванні критичного
мислення, креативності, гнучкості мислення, здатності розв’язувати складні
завдання та ухвалювати обґрунтовані рішення.
Таким чином, STEM-підхід розглядається як потужний інструмент
модернізації освітнього процесу та підвищення його якості відповідно до
вимог Нової української школи.
Ключові слова: STEM-освіта, Нова українська школа, компетент-
нісний підхід, географія, геоінформаційні системи, цифрові технології,
професійний розвиток вчительства, м’які навички.
Abstract. The article provides a detailed analysis of STEM education as a
modern and effective tool for implementing a competency-based approach within the reformed New Ukrainian School (NUS), with an emphasis on its application
in geography lessons. The study is based on the assertion that STEM is not just a
set of disciplines, but a holistic innovative educational philosophy that is
organically consistent with the fundamental principles of NUS.
Particular attention is paid to the integrative potential of geography. Due to
its interdisciplinary nature, this subject is an ideal platform for combining
knowledge from different fields, allowing students to see the connection between
theory and practice.
This makes learning more meaningful and motivates active participation in
the educational process. The use of modern technological tools in geography
lessons makes them interactive, visual, and engaging.
The1020odellie demonstrates how geographic information systems (GIS),
3D 1020odelling, simulations, and interactive maps transform geography lessons
into practical and visual classes. Students have the opportunity to analyze climate
change, study tectonic processes, create their own maps and projects, integrating
knowledge from different disciplines. This approach promotes the development
of spatial thinking, environmental awareness, and teamwork skills.
The article demonstrates how geographic information systems (GIS), 3D
1020odelling, simulations, and interactive maps transform geography lessons into
practical and visual classes. Students have the opportunity to analyze climate
change, study tectonic processes, and create their own maps and projects,
integrating knowledge from different disciplines.
This approach promotes the development of spatial thinking, environmental
awareness, and teamwork skills.
The importance of professional development for teachers in order to
successfully implement innovative methods is emphasized separately. The article
concludes that STEM education in geography is an important step in preparing
students to become creative, adaptive, and proactive individuals capable of
solving real problems and responding to the challenges of the modern world.
The New Ukrainian School reform envisages the development of ten key
competencies that are interrelated and based on cross-cutting skills – «soft skills».
These same competencies also define the goals of STEM education, as it focuses
on developing critical thinking, creativity, flexibility of thinking, the ability to
solve complex problems, and make informed decisions.
Thus, the STEM approach is seen as a powerful tool for modernizing the
educational process and improving its quality in line with the requirements of the
New Ukrainian School.
Keywords: STEM education, New Ukrainian School, competency-based
approach, geography, geographic information systems, digital technologies,
professional development of teachers, soft skills.

Item Type: Article
Subjects: L Освіта > L Освіта (Загальне)
Divisions: Факультет соціально-педагогічної та мистецької освіти > Кафедра освітології та педагогіки мистецтва > Фахові видання
Depositing User: Маргарита Іванівна ВОРОВКА
Date Deposited: 09 Oct 2025 22:04
Last Modified: 09 Oct 2025 22:04
URI: https://eprints.mdpu.org.ua/id/eprint/14407

Actions (login required)

View Item
View Item