Varina, H. B. and Kovalova, O. V. and Moloshon, K. O. (2025) Гарденотерапія як засіб психоемоційної підтримки сімей, що виховують дітей з особливими освітніми потребами. Наукові записки Львівського державного університету безпеки життєдіяльності. Педагогіка і психологія (1 (5)). pp. 151-158. ISSN 3041-1297
![Horticultural therapy as a means of psycho-emotional support for families raising children with special educational needs [thumbnail of Horticultural therapy as a means of psycho-emotional support for families raising children with special educational needs]](https://eprints.mdpu.org.ua/style/images/fileicons/text.png)
3010 - Published Version
Download (32kB)
Abstract
У статті розглядається актуальна проблема психосоціальної підтримки сімей, які виховують дітей з особливими освітніми потребами (ООП), через упровадження інноваційних природоорієнтованих методів, зокрема гарденотерапії. Підкреслюється значущість ролі родини у процесі соціальної інтеграції дитини з особливими освітніми потребами, водночас вказується на високий рівень емоційного виснаження батьків. Проаналізовано міжнародний і вітчизняний досвід використання садової терапії як ресурсу емоційного відновлення, стабілізації психоемоційного стану та розвитку позитивного батьківства. Метою статті є обґрунтування ефективності гарденотерапії як засобу психоемоційної підтримки родин, що виховують дітей з особливими освітніми потребами, а також виявлення можливостей інтеграції цієї практики в систему соціально-психологічного супроводу. Для досягнення мети було проведено емпіричне дослідження за участі 60 осіб – батьків і підлітків з особливими освітніми потребами. Учасники пройшли програму гарденотерапії, яка включала садівничі практики, арттерапію та рефлексивні заняття. Результати дослідження засвідчили значне зниження рівнів депресії (на 36–37%) та тривожності (на 16–20%) у батьків і дітей, що підтверджується даними психодіагностичних методик BDI, CDI та STAI. Було виявлено покращення показників соціальної адаптації (на 18–30%), згідно із SASS, зростання якості життя в усіх вимірюваних доменах за WHOQOL-BREF та WHOQOLYouth, а також позитивну динаміку самооцінки й образу «Я» за методикою «Особистісний диференціал». Дані підтверджують позитивний вплив садово-терапевтичної програми на емоційне благополуччя, соціальну включеність і внутрішньосімейну взаємодію. Наукова новизна дослідження полягає в комплексному міждисциплінарному аналізі впливу гарденотерапії на різні аспекти психосоціального функціонування сімей з дітьми з особливими освітніми потребами, а також у розробленні авторської програми садової терапії, адаптованої до українських соціокультурних умов. Отримані результати підтверджують доцільність включення гарденотерапії до практики соціально-психологічного супроводу як ефективного інструменту зміцнення емоційної стійкості, адаптації та підвищення якості життя родини.
Item Type: | Article |
---|---|
Subjects: | H Суспільні науки > H Суспільні науки (Загальне) L Освіта > L Освіта (Загальне) |
Divisions: | Факультет природничих наук > Кафедра ботаніки, екології та садово-паркового господарства > Фахові видання |
Depositing User: | K Molozhon |
Date Deposited: | 29 Sep 2025 22:27 |
Last Modified: | 29 Sep 2025 22:27 |
URI: | https://eprints.mdpu.org.ua/id/eprint/14329 |