Воровка, Маргарита and Непша, Олександр (2025) Підготовка майбутнього учительства до професійної діяльності в інклюзивному освітньому середовищі. Вісник науки та освіти (Серія «Філологія», Серія «Педагогіка», Серія «Соціологія», Серія «Культура і мистецтво», Серія «Історія та археологія»)»: журнал (7 (37)). pp. 1036-1049. ISSN 2786-6165
![ilovepdf_merged.pdf [thumbnail of ilovepdf_merged.pdf]](https://eprints.mdpu.org.ua/style/images/fileicons/text.png)
ilovepdf_merged.pdf
Download (1MB)
Abstract
Анотація. У статті теоретично обґрунтовано необхідність удосконалення системи підготовки майбутнього вчительства до професійної діяльності в інклюзивному освітньому середовищі. Актуальність дослідження зумовлена викликами сьогодення, зокрема – зростанням кількості людей з інвалідністю і з особливими освітніми потребами, необхідністю адаптації педагогічного процесу до нових умов, а також запитом на формування толерантного та інклюзивного суспільства. У межах дослідження виокремлено чотири ключові компоненти підготовки педагогів до інклюзивної діяльності: концептуально-методологічний (формує наукове бачення інклюзії), ціннісно-мотиваційний (забезпечує розвиток гуманістичних орієнтирів і внутрішньої мотивації), когнітивно-організаційний (орієнтований на оволодіння фаховими знаннями та методиками), рефлексивно-коригувальний (розвиває здатність до критичного самоаналізу та вдосконалення професійної діяльності). Зазначено, що лише системний підхід до інтеграції вказаних компонентів в організацію освітнього процесу здатен забезпечити комплексну підготовку майбутнього вчительства до ефективної роботи з різними категоріями учнівства. Увага акцентується на потребі розвитку емпатії, етичної відповідальності, міжособистісної взаємодії, готовності до командної роботи та здатності створювати безпечне, підтримувальне й адаптивне середовище для навчання кожної дитини.
У статті наголошується на необхідності розробки єдиної, цілісної моделі професійної підготовки майбутніх педагогів, яка інтегруватиме зазначені компоненти з метою цілеспрямованого та системного формування інклюзивної компетентності, необхідної для ефективної роботи в умовах сучасного освітнього середовища.
Ключові слова: інклюзивна освіта, підготовка вчителів, професійна діяльність, інклюзивне освітнє середовище, інклюзивні компетентності, педагогічні кадри, системний підхід.
PREPARING FUTURE TEACHERS FOR PROFESSIONAL ACTIVITY IN AN INCLUSIVE EDUCATIONAL ENVIRONMENT
Abstract. The article theoretically substantiates the need to improve the system of training future teachers for professional activity in an inclusive educational environment. The relevance of the study is due to the challenges of today, in particular, the growing number of people with disabilities and special educational needs, the need to adapt the pedagogical process to new conditions, as well as the demand for the formation of a tolerant and inclusive society. The study identifies four key components of teacher training for inclusive activities: conceptual and methodological (shaping a scientific vision of inclusion), value-motivational (ensures the development of humanistic guidelines and internal motivation), cognitive-organisational (focused on the acquisition of professional knowledge and methodologies), and reflective-corrective (develops the ability for critical self-analysis and improvement of professional activity). It is noted that only a systematic approach to integrating these components into the organization of the educational process is able to provide comprehensive training for future teachers to effectively work with different categories of students. The focus is on the need to develop empathy, ethical responsibility, interpersonal interaction, readiness for teamwork, and the ability to create a safe, supportive, and adaptive learning environment for each child.
The article emphasizes the need to develop a single, holistic model of professional training for future teachers, which will integrate the above components for the purpose of purposeful and systematic formation of inclusive competence necessary for effective work in a modern educational environment.
Key words: inclusive education, teacher training, professional activity, inclusive educational environment, inclusive competencies, teaching staff, systematic approach.
Item Type: | Article |
---|---|
Subjects: | L Освіта > L Освіта (Загальне) L Освіта > LB Теорія і практика освіти L Освіта > LB Теорія і практика освіти > LB2300 Вища освіта |
Divisions: | Факультет соціально-педагогічної та мистецької освіти > Кафедра освітології та педагогіки мистецтва > Фахові видання |
Depositing User: | Маргарита Іванівна ВОРОВКА |
Date Deposited: | 07 Sep 2025 18:58 |
Last Modified: | 07 Sep 2025 18:58 |
URI: | https://eprints.mdpu.org.ua/id/eprint/14226 |