Котова, Ліна Миколаївна (2025) Артпедагогіка як засіб гуманізації освітнього простору в закладах вищої освіти. Педпгогічна академія: наукові записки (19).
![Педагогічна_Академія_Котова Л.М червень 2025.pdf [thumbnail of Педагогічна_Академія_Котова Л.М червень 2025.pdf]](https://eprints.mdpu.org.ua/style/images/fileicons/text.png)
Педагогічна_Академія_Котова Л.М червень 2025.pdf
Download (643kB)
Abstract
Анотація. Сьогоденні трансформації в системі вищої освіти України
зумовлюють необхідність забезпечення якісного освітнього рівня, розвитку
креативного потенціалу, самостійності, професійного світогляду та
здатності до оперативного ухвалення рішень. Одним із ключових завдань
сучасної психолого-педагогічної науки залишається розроблення ефективних
підходів до гуманізації освітнього середовища. Особливу роль відіграють
інноваційні мистецько-педагогічні підходи, зокрема артпедагогіка, яка
активно інтегрується в освітній простір. Мета статті – дослідити методи
впливу артпедагогіки на створення гуманізованого освітнього середовища в
закладах вищої освіти. Методи. Методологічною основою роботи стали
положення гуманістичної педагогіки, теорії артпедагогіки, психології
творчості та естетичного виховання. Використано низку емпіричних та теоретичних методів: контент-аналіз наукових джерел, порівняльно
історичний метод, спостереження за освітніми артпрактиками,
моделювання педагогічних ситуацій із мистецькими компонентами.
Результати. Дослідження показало, що впровадження артпедагогіки сприяє
розвитку емоційного інтелекту, емпатії, критичного мислення, навичок
командної взаємодії, створює атмосферу творчої свободи та поваги в
освітньому середовищі. Виявлено ефективність інтеграції різних видів
мистецтва (візуальне мистецтво, музика, театр, літературна творчість) у
лекційні, семінарські заняття та позанавчальні формати, що дає змогу
будувати відкритий, психологічно комфортний і толерантний освітній
простір. Висновки. Артпедагогіка є дієвим засобом трансформації
освітнього простору закладів вищої освіти у векторі гуманізації, розвитку
особистості студента як повноцінного суб’єкта освітньої взаємодії.
Перспективними напрямами подальших наукових розвідок є розроблення
інструментарію оцінювання ефективності артпрактик у системі вищої
освіти, а також створення методичних моделей міждисциплінарної
інтеграції артпедагогіки з іншими освітніми технологіями.
Ключові слова: гуманізація освіти, мистецькі практики, освітній
простір, особистісно зорієнтоване навчання, емоційний інтелект,
креативність, міжособистісна комунікація, педагогічна взаємодія,
мистецтво в освіті.
Item Type: | Article |
---|---|
Subjects: | L Освіта > LB Теорія і практика освіти > LB2300 Вища освіта |
Divisions: | Факультет соціально-педагогічної та мистецької освіти > Кафедра освітології та педагогіки мистецтва |
Depositing User: | Ліна Миколаївна КОТОВА |
Date Deposited: | 27 Jun 2025 11:29 |
Last Modified: | 27 Jun 2025 11:29 |
URI: | https://eprints.mdpu.org.ua/id/eprint/14168 |