Воровка, Маргарита Іванівна (2025) Методологія дослідження в освіті: рівні, підходи, принципи. Наука і техніка сьогодні (Серія «Педагогіка», Серія «Право», Серія «Економіка», Серія «Фізико-математичні науки», Серія «Техніка») (4 (45)). pp. 613-623. ISSN 2786-6025
![349-639-PB-1-6_merged.pdf [thumbnail of 349-639-PB-1-6_merged.pdf]](https://eprints.mdpu.org.ua/style/images/fileicons/text.png)
349-639-PB-1-6_merged.pdf
Download (1MB)
Abstract
Анотація. У статті розкрито структуру методологічного забезпечення педагогічного дослідження через аналіз трьох рівнів методології: філософського, загальнонаукового та конкретно-наукового. Кожен з рівнів охарактеризовано через відповідну сукупність підходів, що визначають специфіку наукового пізнання.
Філософський рівень методології забезпечує світоглядну основу педагогічного знання. У межах цього рівня розглядаються такі підходи, як діалектичний, гуманістичний, які формують загальні принципи розвитку особистості, свободи, моральності та соціальної взаємодії у процесі навчання і виховання.
Загальнонауковий рівень методології передбачає застосування підходів, які є універсальними для різних галузей науки: системного, герменевтичного, наративного тощо. Ці підходи дають змогу цілісно аналізувати педагогічні явища, враховуючи динаміку, структуру та функції освітніх процесів.
Конкретно-науковий рівень методології характеризується використанням специфічних для педагогіки підходів, зокрема особистісно орієнтованого, парадигмального, соціологічного та інших. Ці підходи спрямовані на дослідження особливостей навчання та виховання з урахуванням індивідуальних потреб, цінностей і соціального контексту.
Цілісне поєднання наукових підходів та методологічних принципів, які формують основу дослідження, дозволяє не лише всебічно й системно осмислити об’єкт вивчення, але й забезпечує логічну впорядкованість дослідницької діяльності. Такий методологічний підхід сприяє гармонійному поєднанню теоретичних положень із результатами емпіричних спостережень, що, у свою чергу, дає змогу ефективно вирішувати поставлені дослідницькі завдання, глибше розкривати природу явища, простежувати його розвиток у часі та аналізувати внутрішні й зовнішні зв’язки. Це створює необхідну основу для досягнення головної мети наукової роботи, підвищує рівень достовірності та обґрунтованості висновків, а також посилює їхню практичну цінність.
Ключові слова: методологія, дослідження, філософський рівень, підхід, захальнонауковий рівень, конкретно-науковий рівень, методологічні принципи.
RESEARCH METHODOLOGY IN EDUCATION:
LEVELS, APPROACHES, PRINCIPLES
Abstract. The article reveals the structure of methodological support for pedagogical research through the analysis of three levels of methodology: philosophical, general scientific and specific scientific. Each of the levels is characterized through the corresponding set of approaches that determine the specifics of scientific knowledge.
The philosophical level of methodology provides the worldview basis of pedagogical knowledge. This level considers such approaches as dialectical, humanistic, which form the general principles of personal development, freedom, morality, and social interaction in the process of education and upbringing.
The general scientific level of the methodology involves the use of approaches that are universal for different fields of science: systemic, hermeneutic, narrative, etc. These approaches allow for a holistic analysis of pedagogical phenomena, taking into account the dynamics, structure and functions of educational processes.
The specific scientific level of the methodology is characterized by the use of approaches specific to pedagogy, including personality-oriented, paradigmatic, sociological, and others. These approaches are aimed at studying the peculiarities of education and upbringing, taking into account individual needs, values and social context.
The holistic combination of scientific approaches and methodological principles that form the basis of the study allows not only a comprehensive and systematic understanding of the object of study, but also ensures the logical orderliness of research activities. Such a methodological approach promotes a harmonious combination of theoretical positions with the results of empirical observations, which, in turn, allows to effectively solve the research tasks, reveal the nature of the phenomenon more deeply, trace its development over time and analyze internal and external relations. This creates the necessary basis for achieving the main goal of the research, increases the level of reliability and validity of the conclusions, and enhances their practical value.
Keywords: methodology, research, philosophical level, approach, general scientific level, specific scientific level, methodological principles.
Item Type: | Article |
---|---|
Subjects: | L Освіта > LB Теорія і практика освіти > LB2300 Вища освіта |
Divisions: | Факультет соціально-педагогічної та мистецької освіти > Кафедра освітології та педагогіки мистецтва |
Depositing User: | Маргарита Іванівна ВОРОВКА |
Date Deposited: | 20 May 2025 15:21 |
Last Modified: | 20 May 2025 15:21 |
URI: | https://eprints.mdpu.org.ua/id/eprint/14101 |