Bogdan Khmelnitsky Melitopol State Pedagogical University

Підходи до дефініцій культури і гендерної культури студентства

Воровка, М.І. (2024) Підходи до дефініцій культури і гендерної культури студентства. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах (92). pp. 150-155. ISSN ISSN 1992-5786.

[thumbnail of запоріжжя.pdf] Text
запоріжжя.pdf

Download (722kB)

Abstract

У статті йдеться про гендер, як стратифікаційну категорію, яка визначає можливості жінок
та чоловіків в освіті, професійній та суспільній діяльності, у доступі до влади та ресурсів, участі
у прийнятті рішень тощо. Вказується, що поняття «культура» є гранично багатозначним – мають
місце сотні дефініцій та десятки теоретичних концепцій цієї категорії. Детально розглянуто під-
ходи до дефініцій культури, серед яких: соціологічні, антропологічні та філософські.
З’ясовано, що як соціально-культурний феномен, гендер існує, транслюється та еволюціонує
у гендерній культурі, яка є похідною загальної культури. У педагогічному розумінні гендерна куль-
тура – це складова загальної культури особистості, яка містить комплекс характеристик (знань,
якостей, звичок, способів досягнення задуманого, ціннісних орієнтацій), що визначають розвиток та
саморозвиток особистості, спосіб оформлення нею власної життєдіяльності в усіх сферах соціаль-
них відносин залежно від її гендерного світогляду (патріархатного або егалітарного).
Найважливішим суб’єктом розвитку гендерної культури є студентство – специфічна соціальна
група молоді, яка здобуває освіту в вищій школі в процесі стаціонарного навчання, провідною соціаль-
ною функцією якої є підготовка до виконання соціально-виробничих, соціально-побутових та профе-
сійних завдань переважно інтелектуального та управлінського характеру, що відповідають потре-
бам суспільства та сприяють відтворенню його соціальної структури.
У статті зазначається, що багатозначність вихідних категорій «гендер» та «культура», мно-
жинність методологічних підходів до їх осмислення та специфіка педагогічного дослідження зумов-
люють різночитання у розумінні концепту «гендерна культура» у педагогічній думці. Зважаючи на
значну кількість інтерпретацій, на думку авторки, їх можна розділити на три підходи: статеводи-
ференційований (здебільшого вкорінений у біологічних відмінностях між чоловіками та жінки), соці-
остатевий (розуміється як сукупність суспільних цінностей, які історично склалися і яким повинен
підпорядковуватися кожен індивід, передбачає засвоєння цінностей, норм і правил статеворольової
поведінки в соціальній, професійній і побутовій сферах життєдіяльності), гендерний (визнання того,
що різниця між статями є соціально та культурно сконструйованою, отже, прагне до встановлення
гендерної рівності).
Дотримуючись гендерного підходу, авторка вважає, що сучасному стану розвитку суспільства
в Україні відповідає формування гендерної культури егалітарного типу, вільної від гендерних упере-
джень та стереотипів.
Ключові слова: культура, гендерна культура, студентство, статеводиференційований підхід,
соціостатевий підхід, гендерний підхід.
Vorovka M. Approaches to definitions of culture and gender culture of students
This article is dedicated to studying the concept of gender as a stratification category which determines
the range of opportunities for men and women in education, professional and social activity, access to power
and resources, participation in decision making etc. As we study the concept of gender culture, it is important
to mention that the concept of culture itself has multiple meanings; there are hundreds of definitions for it, and
dozens of theoretical approaches to this category. In this paper, we take into account various definitions of
culture, in particular, it’s meaning in sociology, anthropology and philosophy.
Gender as a sociocultural phenomenon exists, transforms and evolves in a gender culture which is a
derivative of a general culture. From the pedagogy standpoint, gender culture is a part of personality culture
which encompasses several aspects such as knowledge, traits, habits, values, behavioral patterns (for
example, in reaching set goals). These aspects determine the trajectory of personal development and self-
development, as well as the approach to building one’s life, depending on the personality’s gender worldview
which may tend towards patriarchy, egalitarianism or other.
One of the key subjects for gender culture development is the social group of students, in particular, the
students of the higher education institutions. We believe this to be essential given that the main social function
of the higher education is to prepare students to mainly intellectual and/or managerial work taking into account
it’s social, business, organizational and professional aspects – which ideally leads further to covering social
needs and contributes to the continuity of the society and its social structure.
The categories of ‘gender’ and ‘culture’ have received multiple methodological approaches so far, and
the whole set of approaches to the gender culture can be broken down into three main directions: gender-
differentiated (mostly rooted in the biological differences between males and females), social-gender (presenting
the social roles of males and females as complementary in the society) and gender (acknowledging that
the difference between genders is socially and culturally constructed, therefore tending towards establishing
gender equality).
Following the gender approach, the author believes that development of modern society in Ukraine should
continue according to egalitarian gender culture principles, free from bias and stereotypes.
Key words: culture, gender culture, university students, gender-differentiated approach, social-gender
approach, gender approach.

Item Type: Article
Subjects: L Освіта > LB Теорія і практика освіти > LB2300 Вища освіта
Divisions: Факультет інформатики, математики та економіки > Кафедра педагогіки і педагогічної майстерності > Фахові видання
Depositing User: Unnamed user with email volikalla64@gmail.com
Date Deposited: 16 Jan 2025 16:30
Last Modified: 16 Jan 2025 16:30
URI: https://eprints.mdpu.org.ua/id/eprint/13929

Actions (login required)

View Item
View Item