Bogdan Khmelnitsky Melitopol State Pedagogical University

Розвиток гендерної культури студентства у закладах вищої освіти України у 60 роки – на початку 90-х років ХХ століття: суспільно-історичний контекст

Воровка, М. І. and Онипченко, О. І. and Кожевникова, А. В. (2022) Розвиток гендерної культури студентства у закладах вищої освіти України у 60 роки – на початку 90-х років ХХ століття: суспільно-історичний контекст. Інноваційна педагогіка, 1 (52). pp. 9-14. ISSN 2663-6085

[thumbnail of стаття_Одеса.pdf] Text
стаття_Одеса.pdf

Download (160kB)

Abstract

В статті проаналізовано становлення
теорії та практики розвитку гендерної
культури студентства закладів вищої
освіти України в 60-ті – на початку 90-ті
роки ХХ століття у суспільно-історичному
контексті. З'ясовано, що суспільно-історичний контекст 60-х – початку 90-х років
ХХ століття визначався особливостями
гендерних відносин у радянському суспільстві, насамперед – закріпленим конституційно рівноправ’ям жінок та чоловіків, яке
забезпечувалося наданням жінкам рівних з
чоловіками можливостей у здобутті освіти
та професійної підготовки, у праці, винагороді за неї та просуванні по роботі, в суспільно-політичній і культурній діяльності.
Доведено, що соціальною політикою СРСР
виключно на жінку перекладалося вирішення
демографічної ситуації та сімейне виховання. Це викликало «подвійне навантаження» жінки, здолати яке мала патерналістська політика підтримки материнства і
дитинства. Попри проголошене рівноправ’я,
жінка опинилась в уразливому становищі
користувача державних преференцій, який
потребує соціального захисту, що обмежувало можливості участі жінок в суспільному
та політичному житті, професійному зростанні. У сфері трудових відносин та прийнятті рішень складалася вертикальна та
горизонтальна гендерна сегрегація.
Зазначено, що хоча гендерні підходи, і, звичайно, гендерний дискурс увійшли в вітчизняну педагогіку лише наприкінці ХХ століття, відповідно й розвиток гендерної
культури студентів як педагогічний процес
в діяльності закладів вищої освіти не існував. Проте, якщо використовувати сучасну
термінологію, вища школа транслювала
цінності панівної гендерної культури (статевої, соціостатевої) як цілеспрямовано,
так і ненавмисно, тож практика розвитку
гендерної культури склалася раніше, ніж
сформувалася відповідна теорія та гендерний дискурс.
Зазначено, що діяльність закладів вищої
освіти сприяла розвитку гендерної культури студентства на основі статеворольового (соціостатевого) підходів,
відповідно до цінностей радянського традиціоналізму та ідеологем радянської гендерної культури (рівність чоловіків та жінок
в СРСР, «працююча мати», «чоловік-захисник», захист материнства і дитинства,
сімейні ролі тощо).
Ключові слова: гендерна культура, гендерний порядок, гендерні контракти, професійна сегрегація (вертикальна і горизонтальна)
The article has analyzed the formation of the
theory and practice of the development of the
gender culture of students of higher education
institutions of Ukraine in the 1960s – the beginning of the 1990s in the socio-historical context.
It has been found out that the socio-historical
context of the 1960s - early 1990s of the 20th
century had been determined by the peculiarities of gender relations in the Soviet society, primarily by the constitutionally established equality of women and men, which was insured by
providing women with equal opportunities for
education and professional training, at work and
remuneration for it and promotion at work and in
socio-political and cultural activities. It has been
revealed the women were exclusively assigned
by the social policy of the USSR to solve the
demographic situation and family education. This
caused a “double burden” on the women, which
the paternalistic policy of supporting motherhood
and childhood had to overcome. In spite of the
declared equality, the women found themselves
in a vulnerable position of a user of state preferences, who needed social protection, which limited the opportunities for women’s participation
in the social and political life, and professional
growth. In the area of labor relations and decision-making, there was vertical and horizontal
gender segregation.
It has been noted that although gender
approaches and, of course, gender discourse
entered domestic pedagogics only at the end of
the 20th century, accordingly, the development of
students’ gender culture as a pedagogical process in the activities of higher education institutions did not exist. However, using modern terminology, the higher school transmitted the values
of the dominant gender culture (sexual, sociogender) both purposefully and unintentionally,
so the practice of developing gender culture had
taken its shape before the corresponding theory
and gender discourse was formed.
It has been found out that the activities of higher
education institutions contributed to the development of the gender culture of students based on
gender-role (socio-gender) approaches, in accordance with the values of Soviet traditionalism and
the ideologemes of the Soviet gender culture
(equality of men and women in the USSR, “working mother”, “man-protector”, protection of motherhood and childhood, family roles, etc.).
Key words: gender culture, gender order, gender contracts, professional segregation (vertical
and horizontal).

Item Type: Article
Subjects: L Освіта > LA Історія освіти
Divisions: Факультет інформатики, математики та економіки > Кафедра педагогіки і педагогічної майстерності
Depositing User: Users 20 not found.
Date Deposited: 09 Feb 2023 20:00
Last Modified: 09 Feb 2023 20:00
URI: http://eprints.mdpu.org.ua/id/eprint/12757

Actions (login required)

View Item
View Item