Мелаш, В. Д. and Безталанна, К. С. (2019) Підготовка майбутнього вчителя початкових класів до виховання гуманного ставлення до природи. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах: зб. наук. пр., 2 (66). pp. 58-61. ISSN 1992-5786
Text
Мелаш_стаття3.pdf Download (231kB) |
Abstract
Статтю присвячено визначенню психолого-педагогічних умов підготовки учителів до встанов-лення еколого-етичних, людяних стосунків молодших школярів із живою природою. Авторка акцен-тує, що гуманне ставлення до природи – це складне психолого-педагогічне утворення, що інтегрує в собі: пізнавальне підґрунтя, гуманістичну складову,почуттєво-емоційну основу прояв у діях та вчин-ках. У статті зазначено, що Нова українська школа має необмежені можливості для залучення молод-ших школярів до добродіяння у природі. Базовим для професійної діяльності педагогів має стати психологічні знання щодо існування у ставлення трьох сфер вияву: зовнішньої (знання про природу та правила поведінки у найближчому довкіллі, обізнаність щодо способів розв’язання екопроблем, поінформованість про екопроблеми рідного краю та планетарні), внутрішньої (емоції, почуття, бажання, потреби, мотиви) і діяльнісної (готовність допомогти окремим об’єктам природи та наяв-ність конкретних умінь для цього). На основі цього складну структуру гуманного ставлення до природи можна представити емоційно-ціннісним, пізнавально-аналітичним та діяльнісно-практич-ним ставленням, яке віддзеркалює психологічні сфери особистості школяра. Авторка довела, що виховувати у молодших школярів гуманне ставлення до природи доцільно покроково: перший етап – внутрішня підготовка гуманного вчинку; другий етап – зовнішня підготовка гуманного вчинку,тре-тій етап – власне здійснення вчинкової дії. На етапі внутрішньої підготовки вчинку (емоційно-цін-нісному) вчитель має працювати над побудовою, корекцією і розширенням мотиваційно-ціннісного «поля»сприйняття дитиною природи. На етапі зовнішньої підготовки (пізнавально-аналітичному,ін-телектуальному) педагогу варто зосередити зусилля на розвиткові інтелекту, підвищенні рівня екологічної компетентності. На етапі діяльнісно-практичному (вчинково-діяльнісному) педагогічний вплив потрібно спрямовувати на допомогу школяреві практично втілити програму гуманних дій чи поведінки стосовно природи. Авторка наголошує, щоб надати й закріпити гуманну спрямованість практичної діяльності школярів потрібно, щоб діяльність: була особистісно значущою для дитини та мала суспільну цінність; добре організованою, цікавою, посильною; здійснювалася в комфортних психологічних умовах; задовольняла інтелектуальні, духовні потреби школяра, його інтереси; мала творчий характер і реалізувала креативні здібності.
Item Type: | Article |
---|---|
Subjects: | L Освіта > LB Теорія і практика освіти > LB1501 Початкова освіта |
Divisions: | Навчально-науковий інститут соціально-педагогічної та мистецької освіти > Кафедра початкової і спеціальної освіти > Фахові видання |
Depositing User: | Кафедра початкової і спеціальної освіти Шевченко Ю.М. |
Date Deposited: | 17 Feb 2020 09:47 |
Last Modified: | 25 May 2021 11:49 |
URI: | http://eprints.mdpu.org.ua/id/eprint/8702 |
Actions (login required)
View Item |