Інтеграція віртуальної та доповненої реальностей в онлайн-навчання та дистанційний навчальний процес

Автор(и)

  • Наталія Володимирівна Сидоренко Комунальний заклад Сумський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти, м. Суми, Україна https://orcid.org/0000-0002-7782-2059
  • Яна Олександрівна Литвиненко Комунальний заклад Сумський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти, м. Суми, Україна https://orcid.org/0000-0002-4783-995X
  • Людмила Анатоліївна Ібрагімова Мелітопольський державний педагогічний університет імені Богдана Хмельницького, м. Запоріжжя, Україна https://orcid.org/0000-0002-1194-5128

DOI:

https://doi.org/10.57125/pedacademy.2024.05.29.15

Ключові слова:

адаптивне навчання, інтерактивність освітніх технологій, кастомізація освітнього контенту, імерсивні технології, штучний інтелект

Анотація

Метою дослідження було проаналізувати основні аспекти інтеграції технологій віртуальної та доповненої реальностей у дистанційний процес навчання. Для досягнення поставленої мети було використано загальнонаукові методи, зокрема аналіз наукових вітчизняних та зарубіжних джерел, синтез отриманих даних для формування загального уявлення щодо досліджуваного питання, порівняння різних аспектів технологій, узагальнення. У результатах зазначено, що тенденція до впровадження імерсивних технологій в освіту значно посилилася за останні роки, що зумовлено низкою переваг, які вони надають. Імерсивні технології покращують просторове розуміння та запам’ятовування навчального матеріалу здобувачами освіти, дозволяючи їм занурюватися в навчальний процес від першої особи та спостерігати за всім, що відбувається навколо них. Аналізуючи відмінності між віртуальною (VR) та доповненою (AR) реальностями варто зазначити, що саме технологію AR можна вважати найбільш придатною для широкого застосування в системі освіти. Це зумовлено її доступністю (достатньо мати лише смартфон) та помірним впливом на сприйняття й психічні реакції здобувачів освіти. Проте VR також відіграє важливу роль в удосконаленні процесу дистанційного навчання через можливість імерсивного занурення у віртуальні сценарії й експерименти, які дозволяють здобувачам освіти вивчати складні концепції та взаємодіяти з матеріалом у повністю новий спосіб. Під час дослідження було схарактеризовано окремі програми, які засновані на технологіях віртуальної та доповненої реальностей. Ці програми дозволяють організовувати навчальний процес навіть в онлайн-форматі з візуалізацією навчального матеріалу, що однозначно підвищує якість сприйняття інформації здобувачами освіти. Визначено низку принципів, дотримання яких є необхідним для успішної інтеграції імерсивних технологій у дистанційний процес навчання. До них належать, зокрема, підбір відповідних технологій, створення якісного та інтерактивного контенту, забезпечення належної підтримки викладачам і здобувачам освіти, відстеження прогресу. У висновках зауважено, що використання віртуальної та доповненої реальностей не змінює того факту, що викладання є прерогативою викладачів. Технології можуть лише доповнити процес навчання, але не замінити викладача повністю. Проте інтеграція інноваційних технологій у навчання є необхідною для підвищення якості освіти, розробки персоналізованих, ефективних і доступних навчальних матеріалів.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-05-31

Як цитувати

Сидоренко, Н. В., Литвиненко, Я. О., & Ібрагімова, Л. А. (2024). Інтеграція віртуальної та доповненої реальностей в онлайн-навчання та дистанційний навчальний процес. Педагогічна Академія: наукові записки, (6). https://doi.org/10.57125/pedacademy.2024.05.29.15

Номер

Розділ

Теорія і методика професійної освіти