МДПУ репозиторій

Інституціоналізація гендерних досліджень в Україні

Воровка, М. І. (2019) Інституціоналізація гендерних досліджень в Україні. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах: зб. наук. пр., 1 (63). с. 5-10. ISSN 1992-5786

[img] Text
Запоріжжя_2019.pdf

Скачати (392kB)

Резюме

Статтю присвячено проблемі інституалізації гендерних досліджень в Україні. З’ясовано, що інституціоналізація гендерних досліджень відбулася завдяки діяльності гендерних центрів, що вини-кли як жіночі громадські організації, головним чином при закладах вищої освіти. Через них відбува-лося впровадження гендерного компонента в зміст навчання вищої школи, головним чином, шляхом внесення відповідних тем до змісту традиційних дисциплін соціально-гуманітарного циклу, розробки спецкурсів, залучення студентства до гендерних розвідок. Проте, ці процеси, які зосереджені, головним чином, у великих академічних та університетських центрах України, не набули масового поширення, адже гендерний дискурс ставить під сумнів підходи, які традиційні для соціально-гуманітарних наук, сприймається як ворожий базовим, непорушним цін-ностям і нормам, оскільки дихотомія статей лежить в основі суспільства та в основі пізньомодер-ної картини світу. Осередки гендерних досліджень, які стали піонерами гендерної освіти в Україні, використовували у своїй роботі різноманітні форми просвітницької діяльності: організацію та про-ведення літніх шкіл і наукових читань; тренінгів; видання наукових періодичних видань; бібліотеки та бази даних; створення Всеукраїнської асоціації дослідників гендерної проблематики; започаткування Всеукраїнського конкурсу студентських і аспірантських робіт з гендерної проблематики тощо. Стислий огляд інтеграції гендерних досліджень у вітчизняну науку дає змогу нам зазначити, що цей процес відбувався завдяки ініціативі окремих ентузіастів, за підтримки закордонних фондів та між-народних організацій, у формі центрів гендерної освіти. Початковий процес накопичення знання за правилом «додати жінку» в традиційні соціальні й гуманітарні дисципліни, яке виявило свою обмеже-ність. Постала необхідність оформлення жіночих досліджень як самостійних дослідницьких програм. В Україні інституціоналізація жіночих досліджень у систему вищої освіти через введення знань про жінок у традиційні науки викликало дискусію, адже жіноча тематика розчинялася у змісті класичних дисциплін. Водночас запровадження гендерної тематики до змісту навчання вищих навчальних закла-дів відбувалося, здебільшого, в закладах соціально-гуманітарного профілю, завдяки діяльності та ентузіазму окремих викладачів за ініціативи громадських та за підтримки міжнародних організацій.

Тип елементу : Стаття
Теми: L Освіта > LA Історія освіти
Підрозділи: Факультет інформатики, математики та економіки > Кафедра педагогіки і педагогічної майстерності > Фахові видання
Користувач, що депонує: Кафедра педагогіки та педагогічної майстерності
Дата внесення: 02 Вер 2019 07:07
Останні зміни: 08 Жов 2020 11:30
URI: http://eprints.mdpu.org.ua/id/eprint/6231

Виконати (потребує авторізації)

Перегляд елементу Перегляд елементу