МДПУ репозиторій

Діалог як засадничий концепт реформи освіти в Україні

Воровка, М. І. та Проценко, А. А. (2020) Діалог як засадничий концепт реформи освіти в Україні. Актуальні питання гуманітарних наук: міжвузівський збірник наукових праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка, 28 (1). с. 196-204. ISSN ISSN 2308-4863 (Online), ISSN 2308-4855 (Print)

[img] Text
Воровка_Дрогобич.pdf

Скачати (862kB)
Офіційний URL: http://www.aphn-journal.in.ua/

Резюме

Автори у статті закцентували на тому, що одним із провідних принципів педагогіки партнерства, яка постає концептуальною засадою Нової української школи, є принцип «діалог – взаємодія – взаємоповага». Це передбачає зміну односторонньої авторитарної педагогічної комунікації на багатосторонню комунікацію, що базується на діалозі між усіма суб’єктами освіти. Тому осмислення діалогу як засадничого концепту реформування школи в Україні є необхідною умовою для теоретичного обґрунтування, вивчення й розробки моделей педагогічних процесів модернізації системи освіти. З’ясовано, що поняття діалогу характеризується надзвичайною полісемантичністю, а як предмет наукового аналізу – мультидисциплінарністю. Природу діалогу осмислюють риторика, лінгвістика, літературознавство, культурологія, етика, філософія, психологія, педагогіка. Освоєння названого поняття як засадничого концепту реформи освіти ускладнено розбіжностями його трактувань у системі соціально-гуманітарного знання. Узагальнення цих підходів задля визначення семантичної площини концепту «діалог» у контексті педагогічного дослідження становить мету статті. Виявлено, що незавершеність загальної теорії діалогу, його полісемантичність як поняття та мультидисципинарність як предмету наукового осмислення зумовлюють методологічну неузгодженість концепцій діалогу та відсутність його загальновизнаного трактування в педагогіці, орієнтацію системи освіти на різні культурні цінності діалогу. Встановлено, що семантична площина концепту «діалог» у педагогіці є складною структурою, яка вміщає його розуміння як: методичного прийому; форми організації пізнавальної діяльності; форми активного навчання; засобу та способу організації педагогічної взаємодії; інноваційної освітньої технології; методу створення у процесі навчання партнерських відносин; провідного принципу сучасної методології теорії та практики навчання і виховання; методологічної основи гуманістичних підходів в освіті; засобу та способу реалізації гуманістичних підходів в освіті; педагогічної цінності; базового концепту нової парадигми освіти. Ключові слова: діалог, діалогічна взаємодія, діалогічне спілкування, навчальний діалог.

Тип елементу : Стаття
Теми: L Освіта > LB Теорія і практика освіти > LB1603 Середня освіта. Вищі школи
L Освіта > LB Теорія і практика освіти > LB2300 Вища освіта
Підрозділи: Факультет інформатики, математики та економіки > Кафедра педагогіки і педагогічної майстерності
Користувач, що депонує: Кафедра педагогіки та педагогічної майстерності
Дата внесення: 02 Вер 2020 12:08
Останні зміни: 02 Вер 2020 12:08
URI: http://eprints.mdpu.org.ua/id/eprint/10494

Виконати (потребує авторізації)

Перегляд елементу Перегляд елементу